Word leerwerkmeester of mentor
Veel praktijkervaring in groen, zorg, horeca of een andere branche? Help met jouw kennis onze leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs verder en ga als leermeester of mentor aan de slag!
Maak kennis met de leerwerkmeester
Nieuw bij Aloysius: de functie leerwerkmeester. Die kwam er omdat de vraag naar meer arbeidsgericht onderwijs toeneemt in het voortgezet speciaal onderwijs. De leerwerkmeester combineert vakkennis met sterke pedagogische vaardigheden en kan jongeren zo prima begeleiden bij praktijkgericht leren. En laat dat nu net zijn wat Bertie Volkers het liefste doet.
Bertie Volkers werkte als timmerman/metselaar in de bouw en stapte in 2000 over naar de Aloysius Stichting. Hij begon er als conciërge en was al snel senior leerkrachtondersteuner. Nu staat er een andere functietitel op zijn kaartje: die van leerwerkmeester. “Inhoudelijk verandert mijn werk niet”, vertelt Bertie, “maar het is toch wel erkenning voor wat je doet.”
Zelfstandig een groep begeleiden
Als leerwerkmeester kan Bertie zelfstandig aan de slag met de begeleiding van jongeren en dat doet hij met liefde. “Iedere leerling hier brengt weer andere, vaak complexe bagage mee. Als het dan toch lukt om het vertrouwen te winnen en stap voor stap verder te komen, is dat geweldig. Daar doe ik het voor.”
In Berties houtwerkplaats wachten leuke opdrachten op leerlingen. Van vogelhuisjes tot een complete meubellijn: er wordt heel wat afgetimmerd. “We verzinnen allerlei creatieve opdrachten. Als leerlingen die uitvoeren, zie je al snel of iemand een beetje handig is en technisch inzicht heeft.”
Minstens zo belangrijk: de werknemersvaardigheden. Op tijd komen, samenwerken, zelfdiscipline: als die dingen er een beetje inzitten, neemt Bertie leerlingen mee op externe stage. “Woensdag is stagedag. Dan breng ik een groepje naar Kasteel De Kelder in de Kruisbergse Bosschen in Doetinchem. Ze doen daar allerlei projecten, van houtkloven tot schilderwerk.”
Gouden handjes
Hopelijk komen er veel meer stageadressen, want juist leren in de ‘echte’ praktijk stimuleert. Neem Chris*. Die kwam als teruggetrokken jongen binnen en heeft grote moeite met theorievakken. Maar hij blijkt gouden handen te hebben. Logisch dus dat ze op zijn stageadres superblij zijn met hem.
“Samen met mijn collega Jill doen we er alles aan om Chris toch een Entreediploma te laten halen. De praktijkopdracht doet ‘ie zo, Nederlands is de uitdaging”, vertelt Bertie. “Maar het belangrijkste is: hij gaat met plezier naar school, is lekker aan het werk en is een stuk opener geworden.”
*Chris heet in werkelijkheid anders.